EAN, UPC, QR – kódy okolo nás.
Tenké čiarky kombinované s hrubšími, alebo zhluk čiernych a bielych štvorcov rôznych veľkostí, svet sa mení a s ním aj prístup k informáciám. Pokiaľ si myslíte, že tieto divné obrazce nemajú nič spoločné s informáciami mýlite sa. Pod zhlukom navonok nič nehovoriacich čiar a štvorcov sa schováva kadečo.
Čiarové kódy
S čiarovými kódmi sa stretávate každý deň. Nachádzajú sa na každom tovare, či už ide o potraviny, drogistický tovar, oblečenie, obuv,…. sú všade.
V súčasnej dobe tieto kódy výrazne uľahčujú prácu. S pomocou čítačky rýchlo viete v ktorej škatuli je aký tovar, nemusíte ich prehadzovať, otvárať a hľadať to čo práve potrebujete.
Toto sa oplatí hlavne v obchodoch a skladoch, kde ak je čítačka kódov prepojená s počítačom udržia prehľad tovaru (čo v sklade je, čo sa odovzdalo, čo predalo, čoho je nadbytok a pod.). Zároveň umožní rýchle vyhľadanie produktov.
V čiarových kódoch sú zakódované rôzne údaje – napríklad o dátume dodania zásielky, o dobe minimálnej trvanlivosti, hmotnosti a pod. Môžete z neho ale aj vyčítať internetové adresy, odkazy na výrobcov produktov alebo na rôzne články.
Rozdeľujú sa na dva typy – EAN a UPC kódy. Sú to podskupiny, ktoré sú charakteristické pre jednotlivé kontinenty. EAN sa používa v Európe. UPC kód je typický pre produkty z USA a Kanady.
QR kód
QR kód vznikol v roku 1994 v Japonsku na sledovanie súčiastok v automobilovom priemysle. Rýchlo sa ale dostal do celého sveta. Navonok chaotický zhluk čiernych a bielych štvorcov môže obsahovať naozaj rôzne údaje. Od bežných informácií o produkte, tak aj odkazy na stránky výrobcov, kontaktné údaje, telefónne čísla, mailové adresy, články a neraz v nich predajcovia schovávajú aj zľavy na tovar.
Platiť cez QR
Možno ste si QR kód našli aj na faktúrach. Ak máte v mobilnom telefóne aplikáciu svojej banky, ktorá umožňuje ich načítanie môžete ich použiť pri bezhotovostných platbách.